Basket är Sveriges tredje populäraste sport. Men till skillnad från ishockey och fotboll, som varje år professionaliseras längre och längre ner i åldrarna, är svensk basket fortfarande en gräsrotsrörelse, en subkultur som är lika delar sport, mode, musik och konst. Det är en kultur med stor bas hos andra och tredje generationens invandrare och – ska – därmed vara ett effektivt verktyg för integration.
Den 26 Januari bjuder Hoop Dreams och Värmeverket in allmänheten till “Svart Basket – en utställning om identitet”, en interaktiv utställning med visionen att exponera ett av våra djupaste behov som är en känsla av identitet, tillhörighet och mänsklig anknytning.
– Det finns en avsaknad av att kunna reflektera sin identitet inom svensk basket trots att den är den profilerar sig som den mest jämställda sporten. “Svart basket” är en reflektion utifrån det perspektivet. När jag var yngre så kallade dom vår basketstil för “svart basket – säger Iskias Araya, medgrundare av Hoop Dreams.
Utställningen belyser konstruktionen mellan sport, kultur och identitet, samt gränserna mellan dröm och verklighet, vilket skapar en berättelse som är tillgänglig och engagerande för en bred publik. Besökaren leds genom film, foto och workshop-stationer in i den kreativa klustret som Hoop Dreams varit under de senaste tre åren, från att ha uppfört en basketplan i Tensta sponsrad av världsstjärnan Kevin Durant, till att arrangera Red Bull Half Court-turneringar med fulla hus i Kungsträdgården, till kurerade fotoutställningar med några av de intressantaste svenska fotograferna så som Ikram Abdulkadir.
Svart Basket – 26:e Januari på Värmeverket, Skärholmen i Stockholm.
Den 20 januari öppnar även en Pop-up utställning på samma tema på Fotografiska i Stockholm.
/Africanent.se