Bahati är den tredje singeln från “Mensahighlife” album “Stakuyo“. Albumet kombinerar traditionella ghananska rytmer med jazz och soul ackord. Och berättar historier genom piano och elektriska keyboards, samtidigt som de behåller sånger av gamla traditioner.
“Each song is a musical conversation with influences that have inspired my creative journey from my childhood until recent latter days, but are no longer here in the flesh, but warmly live on through the atmosphere that flourishes through passionate musicianship, where the piano and Rhodes piano is the focus among a rhythmic, organic, live-produced soundscape”., säger Mensahiglife.
Mensahighlife är en musikproducent och artist från Ghana, delvis uppvuxen i Sverige, född i en musikalisk familj med en pappa som trummis som lämnade Ghana för Europa på 1950-talet och som hade en stor inverkan på afro-jazzscenen som bryggde upp ett decennium senare. Hans mamma arbetade från mitten av 1970-talet som danslärare med inriktning på berättarrörelser från de kulturrika Accra-förorterna.
Som keyboardist och musikproducent har Mensahighlife samarbetat med många framstående artister från den ghananska, brittiska och svenska musikscenen. Bland annat som bandledare och pianist för den amerikansk/liberianska “Don’t Wait”-hitmakaren Mapei. Den ghanansk/rumänska afro-zigenaren-artist, Wanlov The Kubolor, skrev också nyligen Mensahighlife för sin sista “Wanlov & Friends” decemberkonsert i Accra. Mensahighlife har även skapat musik i duo-miljö som en regelbunden samarbetspartner med violinisten Örjan Högberg från den legendariska svenska stråkensemblen FleshQuartet.
/Africanent.se