För första gången lanserar Acast en global kampanj i länder med starka kopplingar till den svarta diasporan tillsammans med Amat Levin.
Poddgätten Acast lanserar tillsammans med journalisten och författaren Amat Levin, “Black History”-initiativet till nya höjder efter stora framgångar i Sverige. Det som började som ett Instagram-konto med fokus på afrikansk historia för fyra år sedan har utvecklats till en kraftfull plattform för outtalade berättelser. Efter en framgångsrik lansering av boken med samma namn och en nominering till Augustpriset hösten 2022, lanserade Levin 2022 sin podcast “Black History: Unveiled” som sedan starten har lockat hundratusentals lyssningar. Nu är Amat Levin redo för en global publik.
För första gången lanserar Acast en omfattande internationell kampanj på sju marknader genom specifika ljudannonser på plattformen, med syftet att engagera miljontals lyssnare som har djupa kopplingar till den svarta diasporan. Kampanjen riktar sig till regioner som är rika på oupptäckt historia och kulturarv för svarta samhällen och inkluderar marknaderna USA, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Italien, Tyskland och Frankrike.
-Podden tar upp fängslande berättelser som kastar ljus över historiska händelser och personer som ofta hamnat i skuggan i våra historieböcker. Vissa undrar varför historia är viktig. De kan uppleva att historia, särskilt svart eller afrikansk historia, inte har något med dem att göra. Men hur vi tolkar historiska händelser har en direkt inverkan på hur vi förstår oss själva och vår samtid. När vi förstår historien, kan vi lättare förstå vår omvärld. Med denna expansion är mitt mål att, med hjälp av ovärderligt stöd från Acast, belysa den ofta marginaliserade historien om svarta människor över hela världen och främja en global förståelse., säger författaren och poddskaparen Amat Levin.
I USA finns en stark efterfrågan av den här typen av innehåll. Enligt en rapport från Edison Research om svarta podcastlyssnare visar att 75% av svarta månatliga podcastlyssnare aktivt söker innehåll som fokuserar på svarta berättelser och perspektiv. Dessutom skulle 57% vara villiga att lyssna mer på podcast om det fanns fler poddar med svarta berättelser. Dessa resultat pekar på en stark efterfrågan på autentiska svarta berättelser och gör denna lansering väldigt viktig.
– Vi vill bjuda in Acast-lyssnare över hela världen att följa med oss på den här upplysande resan när vi fördjupar oss i dessa ofta förbisedda aspekterna av historien. På personlig nivå är jag glad och otroligt stolt över detta samarbete, eftersom Amat Levin har vidgat min kunskap och förståelse för mitt eget arv. Denna lansering är ett betydande steg i att föra meningsfullt innehåll in i rampljuset och speglar Acasts engagemang för att stärka underrepresenterade röster inom podcasting., säger Teresa Odu Partnerships Director på Acast.
/Africanent.se