Selam Africa har i 20 år bokat artister från den afrikanska kontinenten, främst artister som står för ett mer traditionellt sound. På senare tid har populärmusiken blivit end del av Selam, man vill locka en yngre publik.
Inför eventet Mr Eazi live i Stockholm samlar man en rad akter som draghjälp, en medlem från dansgruppen Navyz och Blackout Crew, Dj Linda Jordan, support akt artisten Njol, Panetoz medlemmen som gått solo, sjunger på engelska och är Sveriges senaste afrobeats artist. Tillsammans med Nuh Linga Swedens – Mike Yangstar slår man på stort för ett fullsatt Nobelberget.
Njol intar scenen med ett stadigt crew, banner och logga, allt är uppstyrt och planerat i minsta detalj. Njol har scenvana och vet hur man drar igång publiken. Artisten får ett varmt mottagande trots att det bara är ca 6 månader sedan han släppte sin debutsingel “Self”.
Njol är ödmjuk på scen, materialet är välarbetat, han måste ta för sig mer, publiken ropar ”en gång till” när artisten ska lämna scenen. Vi vill se mer!
När Mr Eazi kommer ut på scen är han något ofokuserad på grund av teknik besvär som snabbt åtgärdas, han kommer ut som en vålnad och kör på direkt. Publiken kommer inte riktigt igång utan det är mer som att det står och väntar på att något ska hända. Med stora hits som ”Pour me water” hettar det till och publiken sjunger med …men resten av konserten faller ganska platt.
Den stora överraskningen var att Mr Eazi hade med sig DJ Spinall, den mest hajpade DJ’n och producenten från Nigeria just nu. Stadigt på sin Shaku Shaku glider han in och får oss att gå loss, under konserten är han ruset man behöver för att vakna till. Han kunde kunde stått ensam på scen, det hade nästan varit bättre.
Mr Eazi är bra men just det här framträdandet kändes mer som ett mindre showcase än en stor konsert med en världsartist.
Foto: Mr Eazi – Pinterest
/Africanent.se