Den 16 maj pressar sig solen fram över Avicii Arena. Bajenfans lämnar området samtidigt som förväntansfulla Jireel fans tågar in. Senaste inlägget på Jireels Instagram sätter tonen för kvällen:
“Jireel, Avicii Arena – Sold out”, publicerat för 48 minuter sedan.

Jireel är 25 år gammal nu. En veteran i gamet. När “Cataleya” släpptes 2017 kom det stora genombrottet. Sedan dess har han vunnit Grammisar och priser på P3 Guld, gästat tv-soffor som Carina Bergfeldt i SVT och turnerat runt om i Skandinavien. Ikväll firar han tio år som artist – i ett fullsatt Avicii Arena i Stockholm.

Jireel är född i Luanda, uppvuxen i Rågsved och bor numera i Palma tillsammans med sitt team. Han är en artist som lyckats vara regelbunden genom åren med vinster och förluster som pappans bortgång sommaren 2020 under Covid-19. Lyckats behålla samma “känsla” – ett återkommande uttryck han använder. Hiphop är fortfarande grunden i hans musik, men på senare år har han experimenterat mer med afrobeats och andra sound. Han har mognat både som artist och person. Vuxit i samarbeten med andra.

Nu står han här framför ett fullsatt Avicii Arena med en Grammis för årets hiphop och albumet “Yemaya II” i ryggen.

DJ Heaven Sam från Paris med sin signaturmössa värmer upp publiken med sitt energiska set. Arenan dansar till “Triangle des Bermudes – charger” och stämningen är direkt på topp. När DJ-setet avslutas blir det tyst lite för länge. Ett stort mingel brus sprider sig i arenan.

Sedan händer det.

Publikens blickar riktas mot scenen. Skriken tilltar. Jireel kliver ut tillsammans med sin mamma, som följer honom ut på scenen. Mötet mellan Jireel och publiken känns genuint från första stund. Han möter fansen med samma värme och kärlek som de ger honom tillbaka.

Under “Mano” exploderar arenan. Publiken hoppar, sjunger och levererar lika mycket energi som han själv.

Konserten hade kunnat knytas ihop bättre med tajtare övergångar mellan låtarna. Vid ett par tillfällen uppstår längre pauser och ett litet mick haveri. Men det stoppar aldrig känslan i arenan. Fansen är med hela vägen.

“Vartenda en här är speciell för mig, jag vill bara tacka er. Kan ni lysa upp hela arenan?”, Jireel vänder sig mot varje sektion i arenan och tackar publiken innan allsången till “Baby Kom” tar över.

“Jag är förevigt tacksam. Ni har gett era hårt arbetande pengar för att se mig idag. Min familj är här, min mamma, min storebror Patrick var den första som sa att jag kunde göra det här. Ett extra stort tack till honom. Jag vill tacka min andra familj som är NI! Ikväll firar jag tio år tack vare er!”

Under hela konserten präglas arenan av allsång och jubel. Under låtar som “Yemaya”, “First kiss”, “X”, “Força” och klassiker sjunger publiken med i vartenda ord och lever fullt ut i musiken. Jireel visar både närvaro, professionalism, uthålighet och känsla genom hela kvällen.

Scenshowen följer samma luftiga och mjuka toner som hans musik. På skärmarna projiceras budskapet: “Lär dig älska dig själv.” Han passar även på också på att teasa: “Vi kommer inte stanna, det här är bara början. Det kommer ny musik snart.”

Under kvällen gästar även Icekidd, Y4ska, Reyn och Nuqi scenen och lyfter stämningen ännu högre. Samtliga gästar albumet “Yemaya II”.

Kvällen avslutas med orden: “Jag vill tacka min familj och min andra familj – som är NI! MOTY är Sveriges bästa supportrar! Ikväll firar jag tio år tack vare er.”

Sedan lämnar han scenen. Publiken skanderar:
“En gång till! En gång till!”

Och självklart kommer han tillbaka för ett sista mäktigt avslut med “Man of the Year”.

Ikväll leverade han internationell stjärnstatus. Konserten sätter standarden för framtiden. Han har manifesterat med “Man of the year”, nu siktar han högre. Jireel har investerat länge, han redo att expandera.

Se alla klipp från kvällen!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Africanent (@africanent)

/ Africanent

ANNONS
Previous articleJireel firar 10 år på Avicii arena med en efterfest på Börsen i Stockholm
Next articleDJ Snake kommer till Sverige!