Följ @Yigzaw
TikTok: @ayoyigz
Africanent har pratat med Stockholmsbaserade artisten Yigzaw! Om hans musikaliska resa, comeback och framtid.
Efter år av experimenterande med olika stilar, kollektiva projekt och sökandet efter sitt musikaliska uttryck är Yigzaw tillbaka – starkare och mer målmedveten än någonsin. I den här intervjun berättar han om sin kreativa resa, hur medverkan i SVT:s Songland blev ett uppvaknande för hans artisteri och varför han vill lyfta afro-R’n’B-scenen i Sverige. Med rötter i både svensk och etiopisk kultur, och inspiration från allt mellan 2000-talets R’n’B till amapiano och afrobeats, strävar Yigzaw efter att skapa musik som är äkta, meningsfull – och som får människor att känna.
Hur startade din resa?
– Man kan väl säga att min musikaliska resa innan min comeback handlade mycket om att experimentera olika sounds, skapa så mycket musik som möjligt. Men jag tror också att innan denna comeback handlade det om att hitta något som känns som mitt egna sound, något som känns hemma för mig.
Under en tid hade jag även släppt musik via vårt kollektiv “Fugitive Familia” och egna projekt som inte låter som det jag skapar idag. Man kan väl sammanfatta att jag ville vara den som kunde bemästra alla typer av sound, men jag insåg någonstans att det kanske inte var det som är den djupare meningen med att skapa musik om jag vill ta min karriär mot ett tydligt mål i mitt liv.
Hur har medverkan i SVT:s program Songland påverkat ditt artisteri och musik?
– Det utvecklade mig något enormt. Jag fick se branschen med andra ögon och det gav mig ett skarpare fokus. Jag började förstå mer och mer att jag ville jobba målinriktat med musiken och hitta en riktlinje som passar mitt artisteri, brand och vad jag vill representera med min musik. Samtidigt förstod jag att jag vill göra musik med äkthet och ärlighet som huvudingredienserna i mitt skapande.
Vad saknar Sveriges afro-RnB scen? Hur vill du förändra den svenska musiken?
– Vet inte om jag tycker det saknas något helt och hållet, det finns influenser absolut. Men jag tror afro-RnB kan lyftas ännu mer. Jag tror det kan förstärkas när det kommer till den genren. En del av varför jag gör det jag gör handlar om att jag hade velat se någon som gör afro-RnB mer utpräglat än vad scenen har att erbjuda idag. Lite som att vara den förebilden man själv hade velat se.
Idag känns det som att endast fåtal genrer i Sverige kan ta sig in i “finarummen”, såsom galor, spellistor och nomineringar. Jag vill också visa att afro-RnB kan ta sin rättmätiga position i musiksverige.
Ibland kan jag känna att man ser ner på afromusik, man ser det endast som en tillfällig “sommarlåt”. Men faktum är att det kan finnas djupare mening bakom texterna om man verkligen lyssnar. Jag vill inte att min musik ska bara vara “brus-musik”, som att det är något man enbart har i bakgrunden för vibes, därmed är det viktigt för mig att röra mig med ett syfte i min musik. Det som fascinerar mig en del är hur afrobeats som är så enormt globalt, stort och växande men ändå har det inte riktigt landat i Sverige som det gjort i andra länder. Det finns ett stort community av afrosvenskar (och etniska svenskar för den delen) som lyssnar på denna sortens musik, men ett ännu mindre utbud av den typen av musik i ett svenskt format.
Någonstans vill jag förgrena ena foten jag haft i Sverige och den andra foten jag har från mitt hemland genom musiken och jag tror det är många i Sverige som kan relatera till den dividerade uppväxten.
Vilka är dina musikaliska infuenser?
– Mina influenser sträcker bland många genrer. Musikmässigt kommer jag från 2000-talets Hip-hop/RnB som jag växte upp med samtidigt som jag växte upp med Etiopisk musik under min barndom. Därmed har jag nog fått med de bästa av båda världar i mitt skapande, skrivande och melodispråk.
Utöver det har jag inspirerats av sydafrikansk amapiano, östafrikansk musik och givet tagit inspiration från afrobeats utveckling. De finns så mycket bubblande sub-genrer under afromusik som bubblar och det blir svårt att inte ta inspiration från det med.
Hur ser framtiden ut?
– Min plan är att fortsätta släppa grym musik, vara konsekvent med mina släpp, spela live och bli den bästa versionen av mig själv under min artistresa. Givetvis finns de större projekt som är på gång, men det kommer jag vänta med att prata om…
Vad gör du i sommar?
– I sommar kommer jag spela, bland annat på “Flemingsbergs block party”. Det blir kul! Annars ska jag jobba på mina projekt och planera lite inför hösten.
Drömsamarbeten?
– Det finns många! Men om jag få välja några som jag tänkte på direkt så skulle det vara Asake, J Hus, Partynextdoor, Juls och på senaste har det definitivt blivit Mulatu Astatke.
/ Africanent







