Nordens största filmfestival för afrikansk film är tillbaka. Under tre dagar kan publiken ta del av 10 unika filmer från den afrikanska kontinenten och diasporan. I år sätter festivalen fokus på tillgänglighet – vem får möjligheten att skapa film och vems historier blir berättade? Festivalen invigs den 25 oktober på Maxim i Stockholm med den kenyanska filmen The Wall Street Boy.
Öppningsfilmen The Wall Street Boy av Charles Uwagbai handlar om ett matematiskt geni från landsbygden i Kenya, som använder sin förståelse för mönster i naturen för att utveckla en framgångsrik aktiemarknadsalgoritm som skakar det finansiella systemet. Dramafilmer, kortfilmer och dokumentärer står på programmet, bland annat Marika Griehsels film om Desmond Tutu, som visas för att fira att det i år är 40 år sedan ärkebiskopen tilldelades Nobels fredspris.
Under årets festival visas en film om diasporans upplevelser inom den afro-karibiska kontexten. Ludi, regisserad av Edson Jean. Filmen Dahomey av Mati Diop utforskar hur människor i Benin reagerade när kungliga skatter återlämnades från ett museum i Frankrike. Det är några av de berättelser som lyfts under årets upplaga av CinemAfrica, som förra året firade 25 år.
– Med årets festival vill vi utforska tillgänglighet i relation till film. Både ur ett större perspektiv men också med fokus på individen. Vem får möjlighet att arbeta med film, från vilka länder kommer de filmer som uppmärksammas och vem är det i slutändan som kan ta del av filmkonsten? Allt detta påverkar vilka livsöden och berättelser som får möjligheten att förmedlas, säger Mam Foon, verksamhetschef för CinemAfrica.
Nya spelplatser och samtal
I linje med årets tema har festivalen valt att visa några av filmerna på andra platser än den klassiska biosalongen. Detta för att tillgängliggöra filmerna, men även för att sätta filmerna i en kulturell kontext. Bland annat kommer filmer att visas på Etnografiska museet, Dansmuseet och Medelhavsmuseet. Efter flera av filmvisningarna kommer även samtal att genomföras. Bland annat kommer Världskulturmuseet berätta om sitt arbete med att återlämna objekt till dess ursprungsländer efter visningen av Dahomey.
– Film från den afrikanska kontinenten och diasporan har inte en given plats i det svenska filmutbudet. CinemAfrica har blivit en viktig arena för att tillgängliggöra afrikansk film för den svenska publiken. Våra medlemmar får inte bara uppleva fantastiska filmer, utan är också med och bidrar till att biopubliken får ta del av nya perspektiv och berättelser, säger Maureen Hoppers, styrelseordförande för CinemAfrica.
CinemAfrica pågår mellan den 25 och 28 oktober i Stockholm. Invigningen äger rum på nyöppnade Maxim och bjuder på förutom filmvisning även samtal, mingel och musik. Filmer kommer sedan visas på bland annat Zitas, Etnografiska museet och Medelhavsmuseet.