ANNONS

Den 6 november var det äntligen dags för Burna Boy ”The African Giant” att spela på Hovet i Stockholm. Den nigerianska afro-fusion artisten har sedan Grammynomineringen tagit världen med storm. Han har släppt två uppmärksammade album och samarbetat med flera världsartister: Ed Sheeran, Stormzy, Chris Martin, Sauti Sol, Naugthy by Nature, Damian Marley, Future och Jorja Smith.

2020 prisades Burna Boys album”Twice as Tall” med en Grammy i kategorin ”Best Global album”. Det är artistens andra Grammy nominering och första vinst. Förra årets vinnare, världsmusik artisten Angélique Kidjo tillägnade sin Grammy till Burna Boy. Grammy Academy Awards har kritiserades hårt för att blanda ihop afrobeats och världsmusik i samma kategori.

Det är inte första gången Burna Boy kommer till Sverige. Första spelningen var 2019 i Göteborg på Partille Arena. En spelning som fick kritik av fansen, bland annat för artistens sena ankomst. I en intervju med konsertarrangören DJ LV berättar han om spelningen i Göteborg han var med och arrangerade, viljan att göra om och göra rätt.

När vi anländer runt kl. 20.30 är det fortfarande köbildning utanför Hovet. Väl inne möts vi av fans i olika åldrar och kända svenska artister som söker sig in till lokalen i takt med musikens tunga bas. Känslan är avslappnad, det känns som en stor hemmafest. Sedan kl. 18.00 har en rad liveakter värmt upp publiken, Stockholms afro-urban dj:s – Dj Black Moose, Dj Mike Yangstar, Miss Dj (Sugarcane), DJ Jim, afrobeatsartisten Slim Prince och rapparen Naod.

Kvällens värd – danska soul/r’n’b stjärnan David Jay kommer ut efter Naods framträdande och förbereder publiken, Burna Boy är på gång. Kort därefter kommer kören och bandet, sist men inte minst “Mama Burna” – Burna Boys mamma och manager, den framgångsrika affärskvinnan – dotter till musikkritiken Benson Idonjie som var manager till afrobeat musikens fader Fela Kutis första band. En artist som är en stor inspirationskälla till Burna Boy.

Publiken tar ett djupt andetag när de hör Burna Boys röst, han kommer ut på scen med kraft, publikhavet jublar. Han får med sig alla, till och med dem som fastnat i baren. Publiken sjunger med ”Ye”, ”On the low”, ”Anybody”, “Location” och ”Kilometre”. Hans råa röst bär acapella och höjs till skyarna med hjälp av kören.

Foto: Burna Boy Space Drift Tour – Hovet Stockholm / Africanent.se

“I am enjoying this more than you!”, säger Burna Boy – han njuter av varenda sekund på scen. The African Giant är i synk med sitt liveband – de är lekfulla tillsammans, som en stor kärleksfull familj, Mama Burna står vid sidan av och bevakar varje steg han tar samtidigt som hon dansar, njuter av showen och imiterar sonens danssteg. Burna Boy charmar publiken med sin humor och “legwork”. Vid ett tillfälle tar han in med slagverk som tar oss till Fela Kutis 70-tal. Det är mäktigt. Han är trygg i sitt scenspråk, ett scenspråk som uttrycker en stolthet över hans nigerianska rötter. I sann Fela Kuti anda är han även aktivist, “on the 20th of october a lot of people were killed and this song is for them”, han syftar på dem som fallit offer för polisbrutalitet i Nigeria (#EndSars), han ber oss lysa med våra mobiler samtidigt som han sjunger låten “20 10 20” som han tillägnat offren. Burna Boy ger allt fram till kl. 23.10, vissa partier är lugnare. Han väcker liv i publiken med en remix av den globala hiten “Jerusalema” (Master KG ft. Burna Boy, Nomcembo).

“Burna, Burna, Burna!” ropar publiken när han klivit av scenen, Burna Boy är en generös entertainer man vill se mer av – han levererar live.

Foto: Burna Boy Space Drift Tour – Hovet Stockholm / Africanent.se

/Africanent.se

ANNONS