Den 29 september hävs publiktaket, vill man kliva in i en varm, intim teatersalong och uppleva höstens föreställningar gäller det att boka sina biljetter snabbt! Africanent.se tipsar om tre teaterföreställningar i Stockholm.

Dramaten: Bergets topp – En pjäs om Martin Luther Kings sista kväll på jorden.

Foto: Dramaten – Bergets topp / Skådespelare John Alexander

Det är den 3 april 1968. Människorättskämpen Martin Luther King pustar ut på sitt motellrum i Memphis, Tennessee, efter att ha hållit ett tal för strejkande renhållningsarbetare. King ringer efter room service och in kommer en kvinna vid namn Camae. De börjar småprata och snart tar samtalet en oväntad och dramatisk vändning.

Bergets topp, med John Alexander Eriksson och Kayo Shekoni i rollerna, är ett intimt porträtt av Martin Luther King, som utspelar sig kvällen innan han blev mördad. Med teman som mod, rättvisa och tro ställs frågor om vad vi är villiga att offra för att uppnå våra mål.

Pjäsen skrevs 2009 och är minst lika aktuell idag efter de senaste årens uppmärksammande av systematisk rasism i USA och bildandet av Black Lives Matter.

Katori Hall är en prisbelönt afroamerikansk författare, född 1981. Hon skriver såväl för teater som för film och tv. Bergets topp (med originaltiteln The Mountaintop) är hennes debutpjäs, och den fick urpremiär i London innan den gick upp i USA – då i en hyllad uppsättning på Broadway med Samuel L. Jackson och Angela Bassett i rollerna. Men pjäsen fick också kritik, inte minst för att visa upp även mindre trevliga sidor av Martin Luther King.

Uppsättningen produceras av The National Black Theatre of Sweden i samarbete med Dramaten. The National Black Theatre of Sweden är ett relativt nystartat fristående teaterkompani, som tidigare har satt upp den sydafrikanska klassikern Woza Albert! på Kulturhuset Stadsteatern Vällingby.

Regisserar gör Josette Bushell-Mingo tillsammans med Baker Karim.


Dansens Hus: Cosmic Latte

Foto: Ernest Protasiewicz 

Finska regissören Sonya Lindfors tar dig med till ett afrofuturistiskt landskap år 3021 där svart och vit inte längre är motsatser.

”Cosmic latte” är en term som rymdforskare använder för att beskriva den vanligaste färgen i universum. I Sonya Lindfors föreställning med samma namn, använder hon begreppet för att definiera och studera den svarta identiteten och fantisera kring dess framtid.

Cosmic Latte är ett projekt med sikte inställt på året 3021 där världen saknar kategoriseringar och definitioner. Svart och vit är inte motsatser utan delar av samma helhet. Det är en framtid utan gränser och där vi alla löst upp våra dikotomiska positioner. En föreställning med afrofuturism*, samtida konst, västafrikansk kosmologi, Sun Ra och Bach i samexistens.

”Cosmic latte” är tredje delen i Helsingforsbaserade koreografen Sonya Lindfors projekt. Den första delen ”Noir” hade premiär 2013 och del två, ”Noble Savage”, 2016.

It is the year 2021.
A brown artist is sitting on a brown stage.
A brown artist is sitting on a brown stage dreaming of a future still unimaginable.

It is the year 3021.
A brown artist is sitting on a brown stage.
A brown artist is sitting on a brown stage. It no longer means anything but still feels like something.


Unga Klara: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

Foto Mats Bäcker
Robin Keller, Ester Claesson, Davood Tafvizian, Bashkim Neziraj, Astrid Kakuli, Tina Pour Davoy, Rita Lemivaara. Foto Mats Bäcker.

Föreställningen är en dramatisering av Augustprisade författaren Johannes Anyurus roman. Den 20 oktober 2020 hade teaterföreställningen urpremiär. På grund av pandemin och på publikens begäran visades föreställningen digitalt. Nu till hösten släpps fler datum i teatersalongen.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gestaltar den rädsla som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden?

I rollerna: Ester Claesson, Astrid Kakuli, Robin Keller, Rita Lemivaara, Bashkim Neziraj, Tina Pour Davoy och Davood Tafvizian.

Efter en roman av Johannes Anyuru
Regi och dramatisering: Farnaz Arbabi

Text: Dramaten, Dansens Hus och Unga Klara.

/Africanent.se