ANNONS

Roger Dupé är den första svarta modellen i Sverige som har slagit igenom internationellt. Han har bland annat gjort modelluppdrag för Vogue, Jean-Paul Gaultier, Nordiska Kompaniet, Acne Studios och Björn Borg. Vintern 2015 syntes han på billboards på Times square i New York, i H&M:s årliga julkampanj.

2016 blev han historisk som den första svarta modellen att fronta det exklusiva varumärket Rolls-Royce, i kampanjen ”The Future is Here”. I samband med självbiografin Den motvilliga modellen som släpptes 2019, har Roger tagit steget som föreläsare där han pratar om att skapa sin egen framgång, att vara utanför normen, mångfald och inkluderingsfrågor samt hur en kan skapa sin egen resa i livet trots alla hinder och barriärer.

Nu är han aktuell med Melyon, en hudvårdserie skapad med fokus på mörkare hudtoner samtidigt som de passar alla. Med rötter i Västafrika kombinerar det skandinaviska livsstilsvarumärket det bästa från natur och vetenskap för att skapa säkra och etiska produkter med beprövade resultat.

Berätta om din hudvårdsresa – Vad fick dig att starta Melyon?

– Idén föddes efter mina 11 år i modebranschen, en bransch som ofta såg förbi minoriteten som egentligen är en majoritet i branschen.

Min mamma smorde alltid in mig när jag va liten, tog hand om mig och sa ”det spelar ingen roll om du inte har dem senaste kläderna i skolan” du måste alltid vara fräsch och se presentabel ut. Jag lärde mig tidigt att hudvård är en form av self-love, en exklusiv hantering av kroppen i västafrikansk kultur.  På skolfotot var jag alltid väl insmord i ansiktet, man skämdes lite över glansen och alla produkter man hade med sig för att smörja båda kroppen och afrohåret efter gympalektionerna.

I Togo och Ghana där jag har mina rötter hade många inte råd med dyra kläder och skönhetsprylar. Men alla hade alltid råd att köpa hudvårdsprodukter som Shea-Butter till både håret och kroppen. Att ha flätat hår och fixad frisyr är ett skönhetsattribut som ingen lämnar åt slumpen.

Under mina jobbresor ville min mamma alltid att jag skulle köpa med mig skönhetsprodukter från USA, England och Frankrike. Jag frågade mamma varför hon aldrig handlade kosmetika produkter på hemmaplan, det fanns ju här hemma i Sverige. Jag började göra min research för att se om det fanns en skillnad på svart kontra vit hud. Jag märkte att det fanns brist på kunskap om mörkare hudtoner i Sverige, jag ville gräva djupare i det. Det var också strategiskt från min sida, jag såg en marknad och gav mig in på den resan för att jag brinner för att ta hand om mig själv och min hud. Idén växte fram och Melyon föddes. Varumärkets namn Melyon är en kombination av ordet ”melanin” och ”enyonam” ett ord från mitt modersmål ewe som man pratar i både Ghana och Togo som betyder ”det som är bra för dig”. Skönhetsprodukter utvecklade för mörkare hudtoner och produkter som lyfter minoriteters skönhetsideal men som alla människor kan använda oavsett bakgrund.

När du började jobba som modell upplevde du att din mörka hy behandlades annorlunda än dina ljushyade och helvita kollegors hudfärg?

Vi behandlades självklart olika, eftersom min svarta hy aldrig va normen. Först och främst kom jag från en fotbollskarriär, där jag blev bedömd på min prestation. Nu skulle jag bli bedömd på mitt yttre som inte tillhörde normen och inget jag kunde påverka. De ville ha mig, men ändå inte. Det blev en skev bild. Jag bestämde mig för att jag skulle bevisa att svart hy också är vackert. Det var inte min fråga att lyfta i början, först behövde jag göra min resa… Jag behövde se det ur modellens perspektiv och ur ett företags perspektiv. Inte bara säga att modebranschen är rasistisk, utan bryta ner varför det ser ut som det gör och försöka bena ut problemet från grunden.

Varför var det viktigt för dig att skapa en hudvårdsprodukt med mörkhyade personer i fokus?

– Jag tror att det är viktigt att alla varumärken speglar samhället och visar att det inte bara finns ett skönhetsideal. Nästa generation ska kunna använda och känna att varumärket har tänkt på dem under hela processen, men även se sig själva och inspireras visuellt. Man vill känna att man tillhör det som anses vara vackert och exklusivt. På Melyon har vi haft dessa tankar med oss under skapandet med båda kampanjbilder och utvecklandet av produkterna. Där vi använder människor med olika etniciteter. Vi vill visa att de är en del av skönhetsidealet. Jag vill också lyfta min härkomst genom att gå tillbaks till mina rötter och hitta unika ingredienser. I västafrika har man använt sig av skönhetsprodukter under en lång tid. Det finns en rik historia som går tillbaks till forna Egypten där kosmetika har använts länge. Vi har ofta fått lära oss om skönhetsprodukter ur ett västerländskt perspektiv, men i själva verket började resan i Afrika.

Vad är unikt med Melyons produkter?

– Produkterna är utvecklade för mörkare hudtoner. Melyons produkter innehåller ingredienser som förebygger pigmenteringar, inväxta hårstrån, torrhet och inflammationer. Hållbarhets perspektiv är också viktigt för oss, vi försöker att inte jobba med plast utan med glas och PP – Polypropenen som finns i våra korkar. Man kan även skruva loss produkten för att källsortera. Själva designen är inspirerad av baobab trädet – ett träd som bibehåller vatten, mineraler men genom frukten utvinner man olja som är fantastiskt för kosmetika produkter. Tanken är att skapa en hållbar produkt man kan vara stolt över. Ute på marknaden finns oftast standard produkter, går man in och kollar i butiker och tittar på utbudet som finns där har alla produkter oftast samma enkla grafisk form, en form som inte tilltalade mig personligen.

Ditt bästa tips för mörk hy?

– Först och främst vill jag sticka hål på att svarta inte behöver solskyddsfaktor. Du ska alltid skydda huden med en bra solskyddsfaktor. Mörkare hudtoner har mer aktiva melanocyter, som producerar mer lager och mörkare melaninkorn. Finnar, ärr, fläckar och särskilt exponering för solen kan leda till hyperpigmentering och mörk hud är mer benägna att utveckla pigmenteringsproblem som melanocyter är ansvariga för.

Mycket fukt är viktigt!! I Melyon serien har vi valt att jobba med fyra olika produkter en Milk Cleanser, Detox serum och Day/night cream, en enkel rutin att applicera. Jag rekommenderar ingredienser som bibehåller fukt, reparerar, och jobbar förebyggande för din hud både på insidan och utsidan. Mörk hy blir ofta torr, inflammerad och har en tendens att lätt utveckla olika typer av pigmenteringar. Vi erbjuder en serie produkter som fyller alla dessa behov.

På vinterhalvåret rekommenderar jag att man jobbar med fetare produkter som behåller fukt samtidigt som produkterna inte täpper till porerna i huden. Kombinera ett återfuktande serum och en fet dagkräm. Sen är det upp till dig att kombinera med andra produkter som är anpassade till din hud om så är fallet. Men utöver det, se till att få i dig rätt mat, vätska och mycket sömn.

Foto: Melyon – Pressfoto Roger Dupé

/Africanent.se

ANNONS