Den 11 november hade kortfilmen Polly premiär på plattformen Halebop Creative call. Africanent.se har intervjuat regissören och fotografen Faramarz Gosheh.

Polly är en kortfilm som utmanar bilden av relationer och kan enklast kan beskrivas som en genreblandning av drama, musik och konstfilm.

I Polly slängs vi in i huvudkaraktären Pollys vardag där hon lever i en relation med tre olika personer. Filmen dyker ner i korta, intima ögonblick i deras vardag och porträtterar allt från lust och eufori till vemod och avundsjuka. Kortfilmen är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser.

Foto: Faramarz Gosheh, fotograf John Jamal Gille Columbus

Ålder: 26 år

Namn: Faramarz Gosheh

Titel: Regissör, fotograf, representerad av Camp David Film och grundare av Noor Studios.    

Stad: Göteborg

Berätta om din bakgrund

– Jag är uppvuxen i Göteborg, på västkusten med min mamma och halvbror, jag har rötter i Iran och Nigeria. Min pappa flyttade till USA, så jag har ingen riktig kontakt med den nigerianska sidan. Jag pratar flytande persiska, är uppvuxen med persisk mat och persiska högtider. Min mamma är konstnär, hon skapar kontroversiell konst och dokumentärfilmer som bland annat beskriver kvinnornas situation i Iran. Där föddes en slags acceptans för att man kan gå sin egen väg.

Hur väcktes ditt intresse för regiarbetet?

Jag är stilbildsfotograf i grunden, jag började fota olika evenemang och vimmelbilder. Det utvecklades till mer kommersiella uppdrag för stora svenska varumärken. Verksamheten växte och med tiden började fler företag efterfråga rörligt material. Jag visste inget om det, så jag började kolla in Youtube tutorials. Jag tyckte om kombinationen av rörlig bild och musik. Där föddes en passion och kärlek till det rörliga, först körde jag solo, sen tog jag in folk. Det bästa med regiarbetet är att sätta ihop ett team.

Kortfilmen Polly är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser. Hur gick den kreativa processen gick till?

– Den här gången behövde jag hitta en konkret filmidé att pitcha. Jag såg en berättelse jag tyckte var intressant – en man som hade en relation med tre kvinnor. Den berättelsen lyckades vidga min syn på relationer. Det skapades en slags acceptans till att det finns olika sätt att leva på. Polygama relationer kontra monogama relationer. Jag var inte själv insatt i polygami, jag kommer från ett mer traditionellt hushåll. Sen började jag reflektera hur det skulle vara om man vände på det, låta en kvinna ha huvudrollen i den polygama relationen. Folk gick igång på idén. Jag bollade med min filmfotograf Mika som är min bästa vän, vi hade många bra diskussioner.

Kortfilmen Polly utforskar om en och samma partner kan fylla ens krav, att älska samma människa livet ut. Hur tänker du själv kring det?

– Det hände väldigt mycket med mig under den kreativa processen, en inre resa. Jag ser inte lika svart och vitt på relationer, det är en större gråzon för mig nu. Mina förväntningar på mina och andras relationer. Du kan ingå i en pollyrelation ett tag, sedan kan den relationen utvecklas till en monogam relation. Livet är föränderligt, både internt och externt, man får göra på sitt sätt.

Vad har du för erfarenhet av relationer?

– Jag kommer från ett monogamt fyraårigt förhållande. När jag startade projektet började jag rannsaka mig själv. Jag är ganska traditionell på insidan, men lägger ingen värdering i vad andra gör, jag strävar inte heller att aktivt ingå i en pollyrelation. Det finns fortfarande någonting i en som vill ingå i någon form av exklusivitet, inte känna sig utanför.

Det har pågått en kulturdebatt som handlar om sex och dejting i Tinder-eran. Vad tror du att vi är på väg relationsmässigt?

– Jag tror relationer kommer att bli mer öppna, det kommer inte vara skrivet i sten vad det innebär att vara i en relation. Föräldrar från en traditionell, monogam bakgrund kommer att ha mer acceptans när deras barn separerar. Det kommer att finnas en större acceptans kring att träffar flera människor samtidigt.

Vad händer härnäst?

– Jag har haft en hel del kommersiella projekt parallellt, det har varit mycket. Nu ska ska ta ledigt, samla krafter och reflektera. Sedan har jag längre projekt jag behöver göra klart, en dans och dokumentärfilm jag ska släppas nästa år. Med tanke på situationen vi befinner oss i kan vad som helst kan hända, väldigt mycket är utanför ens makt just nu.

Foto: Faramarz Gosheh – Polly

Polly
Foto: Faramarz Gosheh – Polly
Polly
Foto: Faramarz Gosheh – Polly
Polly

/Africanent.se