Genom färgglada bambustrumpor vill Arinze öka medvetenheten om afrikansk kultur och stärka självbilden hos människor från den afrikanska diasporan. Det nystartade Malmöföretaget Akụkọ får nu draghjälp av en Kickstarterkampanj för att lansera den första kollektionen.

Arinze Prosper Emegoakor är född i östra Nigeria, men har levt halva sitt liv utanför kontinenten. Sedan 10 år tillbaka är han bosatt i Malmö. I grunden är han utbildad betongingenjör, han har även jobbat som busschaufför i Malmö. I flera år har Arinze varit engagerad i rättighetsfrågor för svarta och har ideella styrelseuppdrag i Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa och Anambra United.

– Som afrikan från diasporan har jag kämpat med min identitet – hur ska jag anpassa mig till min nuvarande omgivning utan att förlora mina rötter och kunna uttrycka vem jag är?

Modeintresserad sedan barnsben har han alltid haft en särskild passion för strumpor. 

– Strumpor är ett enkelt och praktiskt sätt att uttrycka sin identitet. Och jag har alltid fått kommentarer för mina färgglada strumpor. Till slut började jag tänka “tänk om jag kunde använda varje tillfälle någon kommenterar till att sprida kunskap och höja medvetenheten om olika afrikanska kulturer?” Tänk om hundratals eller tusental till personer kunde göra likadant? Strumpor är ju något alla använder.

Han började med sin egen kultur, igbokulturen från östra Nigeria. Den första kollektionen är inspirerad av musikinstrumentet ogene, som traditionellt används av ledaren i byn för att kalla invånarna till stormöte. 

– Med hjälp av ogene kallar vi folk till vår digitala plattform för att lyssna. Akụkọ betyder “historia” på mitt språk, och tanken är att använda strumpor och storytelling som verktyg. Ett sätt att höja medvetenheten om olika kulturer.

Storytelling har i tusentals år använts för att förmedla värderingar, kunskap och skapa gemensam kultur och tillhörighet. Förutom att korta historier som följer med varje par strumpor, kommer Akụkọs websida fyllas av berättelser i form av text, video och illustrationer. Prosper gör även live storytelling, som t.ex. på arrangemanget Black Unity Brunch i Malmö.

För att finansiera den första kollektionen har Akụkọ tagit hjälp av crowdfundingplattformen Kickstarter, som strax efter lanseringen valde ut kampanjen som ett av sina favoritprojekt. Nio dagar in i kampanjen har den redan nått 38% av de 100 000kr som är målet.

Om kampanjen når målet innan kampanjens slutdatum, den 17 november, kommer kollektionen lanseras och säljas via webbshoppen i början av december. Kampanjen ger dig möjlighet till ett förköp.

Hemsida: www.akukoworld.com

Kickstarter: www.kickstarter.com/projects/akuko/akuko-bamboo-socks-with-african-pride

Facebook: www.facebook.com/akukoworld

Instagram: @akukoworld

/Africanent.se